Iratkozz fel ingyenes hírlevél sorozatomra!

Bezárás

A nyomdai formátum letöltéséhez, kérlek, add meg neved és email címed!

Bezárás

Eljött a csábítás kora

Az első felismerés villámként hatott, és repítette a cégemet egy hónap alatt a semmiből, egy havi pár millió bevételt hozó vállalkozássá. A felismerés és egyetlen, apró hirdetési rés, ami gyökeresen változtatta meg cégem és az életem irányvonalát, hiszen kikerülve az óriási harcot egy szűz csatamezőn találtam magam…

Mindez 2007-ben történt, amikor feladva programozói karrieremet internetes vállalkozóvá váltam. Emlékszem a napra 2007 nyarán, mikor eldöntöttem, hogy nem érdemes tovább programozóként élnem, hiszen sokkal jobban érdekelt az, hogyan lehet egy vállalkozást a semmiből a csúcsra juttatni, és meguntam a sóvárgást, hogy csak mások üzleteit építem.

Akkor már két éve foglalkoztam online marketinggel, mert elég hamar kiderült, hogy az emberek nem honlapokat szeretnének, hanem egy ügyfél és bevételt termelő gépezetet. Szép lassan kezdtem megérteni, hogyan is működik mindez és hogyan is működik a XXI. századi marketing: az erőszakos eladás és meggyőzés helyett eljött a csábítás kora.

Nem véletlen, hiszen addig működik az erőszakos technika, amíg az emberek rá nem unnak, és el nem kezdenem falakat építeni maguk és az elméjük köré. Olyan ez, mint az ősember idején, először az erővel próbálkoztunk, majd a sok kudarc után elkezdtünk gondolkodni és stratégiákat alkotni, és ekkor indult csak el a fejlődés.

Ugyanez zajlott le a reklám és a marketing világában az elmúlt 150 évben. Elértük a végét az erőszakos, rábeszélős marketing megoldásoknak, és ezzel nem tud most mit kezdeni a világ. Nem értik, hogy ami eddig működött, az miért nem működik ugyanolyan sikerrel tovább. A válasz egyszerű: azért mert megváltoztunk.

Sokszor furcsán néznek rám ismerősök, akik nem munka kapcsán ismernek meg, hogyan lehetek a marketing szerelmese, mintha csak a “Sátánt” imádnám 🙂 Régen még próbálkoztam megvédeni magamat, de ma már csak mosolygok, és azt válaszolom, hogy a marketing egy eszköz, ami lehet jó célra és rossz célra is használni. Lehet erőszakosan és finoman is a figyelmet magunkra irányítani.

Majd visszakérdezek, hogy szerinted egy szívből jövő, a világot előre vívő vállalkozásra nem érdemes figyelmet irányítani? Csak az maradjon talpon, aki leigázni akarja az emberiséget? Ilyenkor általában elhallgatnak, és talán megérzik, hogy van valami ebben a srácban, amit ő máshogy gondol, mint a többiek…

Magam is utálom az erőszakos reklámokat, hírleveleket. Több olyan sikeres vállalkozó hírleveléről is leiratkoztam az évek alatt, akik bár jó dologról beszéltek, mégis átestek a ló túloldalára szerintem és erőszakosan kezdték tukmálni termékeit, mert más marketing tanácsadóknál ezt látta: “nehéz érvényesülni a piacot? akkor csinálj nagyobb show-t és kommunikálj többet”

A mondat első felével még egyet is értek, hisz ahhoz valós kreatív munka szükséges, de az állítás második fele már meg is öli az elsőt. Szerintem nagyon fontos, hogy érezzük melyik platform-on mennyit érdemes kommunikálni, hol a határ a tájékoztatás és a tolakodás között.

Ezért hiszek én a csábításban. Nézz meg egy gyönyörű nőt, ő erőszakosan szokott “pasizni”? Nem, csak fényesen csillog, vibrál és várja, hogy a hozzá méltó herceg odamenjen. Szerintem ma így kell marketingelni a vállalkozásoknak is. Ez viszont sokkal több gondolkodást, energiát és kitartást kíván.

Mert valljuk be őszintén, nem sok vállalkozás indul ma gyönyörű nőként. Általában rút kiskacsák vagyunk, akik szomorú kutyaszemekkel próbálja meg szánalomból magához csalogatni a vevőket. És az is igaz, hogy minél “rondább” egy nő, annál erőszakosabbnak kell lennie az érvényesüléshez.

Viszont az erőszak háborúhoz vezet, amibe szerintem már belefáradt az emberiség jó része. Szerintem már a világ “háborúzó” fele van kisebbségben, csak ez még nem látszik, mert ők a hangosabbak, és még ők vannak felül. És ezért nem működik már az erőszakos marketing, mert egyszerűen belefáradtunk.

Az első felismerésnek hála váltam ténylegesen marketing tudatos vállalkozóvá. Úgy is fogalmaznék, hogy ez volt az a pont, amikor “próbálkozó”-ból vállalkozóvá váltam. Ekkor értettem meg, hogy minden munkába bele kell tenni az energiát, és nem csak tartalmilag, hanem a külcsínt is illetően. Mert lehet neked jó terméked, az emberek a csomagolást veszik meg először, és csak utána bontják ki a terméked.

Itt is mint mindenben a középút a helyes. Ha olyan ügyfél jön, akinél gond van a termékkel, akkor először a terméken dolgozunk mindig, és csak utána találjuk ki a csomagolást. Vulgárisan kifejezve: a szart hiába csomagolod be, az ugyanúgy taszító és büdös marad. Ezért nálunk a termék és a csomagolás ugyanolyan fontos. Hisz az első az érték, a második a tálalás. Egyik sem lehet fontosabb a másiknál.

De térjünk is rá a másfeledik felismeréshez, ami nélkül nem igazolódott volna be az első sem. 2007-ben körbeszóltam, hogy akinek van értelmes vállalkozása, annak tudok ügyfeleket szerezni az internetről. Bejelentkezett pár vállalkozó és elkezdtük a tárgyalásokat, akkoriban üzleti partnerként gondolkodtam, ezért olyan vállalkozást kerestem, amibe érdemes lenne beszállnom.

Nem fizetést kértem, hanem az általam megtermelt bevételeknek egy részét. A választásom végül egy befektetéssel foglalkozó vállalkozóra esett. Akkor még nem gondoltam bele, hogy ezzel mekkora feladatot adtam magamnak a későbbiek során. Pár hét alatt beleástam magam a termékbe és elvégeztem a konkurencia elemzéseket, valamint felmértem a piacot.

Nagy elánnal elkezdtem tervezni az oldalt, a szövegeket, a hírleveleket, az exkluzív szolgáltatásokat, a marketing csalikat, lehetőleg olyanokat, amit másoknál nem láttam. Az építkezés két hónapig tartott, ezalatt kitaláltam a nevet, a marketing stratégiát, megterveztem a logót, az arculatot, megírtam a szövegeket, leprogramoztam az oldalt (mindenféle kalkulátorokkal együtt), vagyis kompletten elkészítettem mindent, ami ahhoz kellett, hogy magunkhoz csábítsuk az ügyféljelölteket.

Majd elérkeztünk az induláshoz, vagyis végre elindulhattak a hirdetések. Mivel kevés hirdetési büdzsé állt rendelkezésre, ezért a Google Adwords-ra korlátoztuk a reklámozást. Úgy voltam vele, ha itt elindul, akkor folyamatosan nyitjuk az újabb hirdetési csatornákat. És ekkor jött a meglepetés…

Egészen addig a pontig nem gondoltam át, hogy milyen piacon is próbálok hirdetni: a befektetés piacán. Ott, ahol végtelen pénzzel rendelkező mamut vállalkozások uralják a hirdetéseket. Ekkor kezdődött egy másfél hónapos vergődés, sok pénzzel, kevés kattintással és hatalmas kudarccal. Kész lett a termék, gyönyörű a csomagolás és nem történik semmi.

Az üzlettársamban kezdett meginogni a hit, hogy tényleg képes vagyok-e arra, amit magamról állítottam, vagyis hogy vevőket hozok. Erre elkezdett magamban is meginogni a hit, de szerencsére olyan vagyok, hogy ha rosszul érzem magam, akkor addig gondolkodom, és próbálkozom, amíg megtalálom a kiutat. Egyszerűen utálok veszíteni, mert akkor sérül az önmagamról alkotott kép, hogy sikerre születtem.

Szóval eltelt másfél hónap, és az üzlettársam jelezte, hogy akkor innentől ő nem finanszírozza tovább a hirdetéseket. Na ekkor estem csak igazán pánikba 🙂 Ugyebár az adwords rendszerében a “befektetés” és hasonló szavakra telelített volt a piac, egy kattintás ára akár 300 Ft-ot is elvitte. Ezért elkezdtem megfigyelni a piac legnagyobb szereplőjét a Brokernet-et.

Néztem az oldalát, és csak kerestem. Kutattam, hogy vajon mi az a kincs, ami miatt nekik megy. Egyre jobban kerestem és kerestem és nem vettem észre, hogy a válasz már ott van egy ideje előttem. Majd egyszer csak “véletlenül” nem írtam be a teljes domaint a böngészőbe, így a google találati listán találtam magam, amikor észrevettem, hogy magára a “brokernet” szóra nem hirdet senki sem.

Elkezdtem átnyálazni a google által közzétett keresési adatokat és trendeket, és meglepődötten tapasztaltam, hogy magára a brokernet szóra közel annyian keresnek, mint a befektetésre. Gyorsan elkészítettem és beállítottam a hirdetéseket, és egyszer csak beindult a gépezet. 🙂

Mai napig kiráz a hideg, amikor eszembe jut az a diadalittas pillanat, mikor az oldalnak köszönhetően az első szerződések megkötése után jelezte az üzlettársam, hogy most közel egy milliót kerestünk, annyi ügyfél jelentkezett. Ekkor elégedett mosollyal hátradőltem és konstatáltam, hogy 24 évesen sikeres vállalkozóvá váltam. Az oldalnak köszönhetően már az első hónapbban 2 millió feletti bevételünk volt.

Felismertem, hogy egyetlen hirdetési rés képes beindítani és működteti a vállalkozást. Persze nem ültem a babéraimon, egyből elkezdtem tovább gondolkodni, és a következő rést keresni, ekkor bukkantam rá az “eurós befektetés” szavakra, amikre szintén nem gondoltak a többiek. Ez nem lett akkor siker, mivel még nem volt olyan bejáratott keresési kifejezés, de ez is szépen prosperált.

Végre elkezdtem felszabadultan élni az életem, ami azt hittem örökre tart, de szerencsére jött a gazdasági válság, hogy a fülembe súgja ne állj meg az első ügyfélnél, és már kisért is tovább a második felismerésig…

Kezdhetjük a munkát?

Írd meg, hol tartasz most, és hogy miben kéred a segítségünk. 24 órán belül felkeresünk telefonon (vagy emailben), majd egyeztetünk egy személyes vagy skype beszélgetést, ahol kiderül hogyan tudunk sikeresen együttműködni.

Adatait bizalmasan kezelem. Sosem adom ki harmadik fél számára, kizárólag a gördülékeny kommunikációhoz szükségesek.

Zoli

Magamról

Az elmúlt 10 évem azzal telt, hogy vállalkozásokat építettem fel. Néha programozóként, néha szövegíróként, néha tulajdonosként, de a legtöbbször vezető marketingesként és kreatív igazgatóként.

Az évek során megtapasztaltam, hogy egy sikeres vállalkozás felépítéséhez nem elég a kitartás, és a megfelelő tudás, hanem marketing érzék is kell – és talán ez a legfontosabb –, hogy ezek végül egy komplex egésszé álljanak össze. A csapatommal ebben tudunk segíteni. A célom az, hogy Te is megismerd az általam csodált, és használt módszereket, amikkel lényegesen jobbá teheted a marketinged. Hiszem, hogy a világ egy jobb hely lehet, ha mindenki azzal foglalkozik, amit szeret és amihez a legjobban ért.