Iratkozz fel ingyenes hírlevél sorozatomra!

Bezárás

A nyomdai formátum letöltéséhez, kérlek, add meg neved és email címed!

Bezárás

Hogyan készül az Online Marketing Terv?

Ahogy házat sem építünk tervrajz nélkül, úgy online vállalkozást sem érdemes elkezdeni alapos marketing terv nélkül. Ez lesz az alapja üzletünk sikerességének, ebben határozzuk meg mit szeretnénk elérni, hogyan jutunk el oda és milyen eszközöket használunk fel ezek érdekében.

Mi a marketing lényege?

Az egyik kedvenc kisvállalkozóknak szóló marketing könyvben, a Szigszalagmarketing címűben olvastam John Jantsch számomra tökéletes megfogalmazását a marketingről:

“Marketing az, amikor adott igénnyel vagy problémával rendelkező embereket ráveszünk arra, hogy megismerjenek, megkedveljenek minket, bízzanak bennünk, üzleteljenek velünk és ajánljanak minket másoknak is, akiknek ugyanolyan igényük vagy problémájuk van.”

Ebből a definícióból is látható, hogy én a marketinget egy probléma megoldásának és egy valós igény kielégítésének gondolom, szerintem ebből indul ki minden. Amennyiben égető problémára tapintottunk, amit kielégítően meg is tudunk oldani, akkor pozicionálni kell az egész céget és kommunikációt abba az irányba és szerintem idővel biztos a siker, feltéve ha teszünk róla, hogy észre is vegyenek minket.

A marketing egy folyamat, ami alatt az embereket egy szűrőn keresztül átengedem, és mindig csak egy szinttel próbálom meg feljebb küldeni őket a hat lépcsős gépezetben, ezáltal az idő haladtával egyre többen lesznek a legfelső szinten, ami egy nyereséges vállalkozás mozgatórugója. A hat marketing szint a következőkből épül fel:

“Mindenki -» Célpiac -» Érdeklődő (potenciális ügyfél) -» Első vásárló (új ügyfél) -» Visszatérő vásárló (hűséges ügyfél) -» Elégedett kliens (cégünk ajánlója, viszonteladója)”

Mivel ez egy tölcsér, ami egyre szűkül, ezért a legfontosabb az elején helyesen definiálni az ideális célpiacot, hiszen utána ebből szűrődik le az összes többi szint. Direkt fogalmaztam úgy, hogy ideális célpiac, ugyanis célpiac az lehet sokkal nagyobb, de ezek közül nem biztos, hogy mindenkivel öröm lenne együtt dolgozni.

Szeretek olyan emberekkel együtt dolgozni, akik hasonló értékrendet vallanak, ezért nem minden célpiacnak megfelelő embert tekintek ideális célpiacomnak, ezért nem is mindenkit szólítok meg. Ezt a megfogalmazással könnyen el tudom érni, ezért van tegeződő és közvetlen stílusom, aki ezen fenn akad, az engem már nem is érdekel. Nem egy levelet kaptam, hogy hogy merek tegeződve írni, pont az ilyen embert nem szeretném az ügyfeleim között látni…

A marketing folyamatát három részre szoktam osztani :

  1. Online Marketing Terv készítése
  2. Terv megvalósítása
  3. Optimalizálás

Ezután pedig maga az optimalizálás szüli az új terveket, és már kezdődik is előröl a körforgás. Érdemes félévente, évente felülvizsgálni a tervet, levonni a következtetéseket, és esetleg új kampányokat indítani. Viszont ne felejtsük el hetente figyelni a konverziókat és az egyéb mérőszámokat, amivel ellenőrizni tudjuk, hogy jó úton járunk-e.

Az Online Marketing Terv felépítését hat nagyobb csoportra osztottam, amikből több részt érintettünk már a leckékben és a házi feladatokban. Amennyiben ezeket a házi feladatokat gondosan elkészítetted, akkor már túl is vagy a feladat nagy részén, már csak be kell illesztened őket a megfelelő helyekre és kitölteni a hiányzó részeket.

A terv akkor lesz sikeres, ha minél őszintébb vagy magadhoz, és elfelejted a mellébeszélést, alaposan elgondolkozol a válaszokon, és megkérdezed a legjobb vevőidet, hogy ők hogyan gondolnak rád ezekben a kérdésekben. Az őszinteség véleményem szerint nagyban növeli az eladásokat is, nemsokára példát is mutatok rá…

1. Célok meghatározása

Talán a tervezés eleje a legnehezebb, amikor meghatározod, hogy mit is akarsz valójában. Ez is olyan mint egy cikk bevezetője, összefoglalása. Én az elején írok egy vázlatot bevezetőnek, és ahogy kibontom az egyes pontokat elkezd körvonalazódni a bevezető, de a végleges csak a cikk befejezése után alakul ki.

Kezdésnek próbáld megválaszolni a kérdéseket, de minden kérdés csoport megválaszolása után vizsgáld felül, és amikor mindennel kész vagy, akkor olvasd át még egyszer, és pontosítsd. Minél egyszerűbben és tömörebben meg tudod fogalmazni a válaszokat, annál közelebb jársz a sikerhez. A legzseniálisabb dolgok általában a legegyszerűbbek is egyben.

Marketing Terv összefoglalása

  • Kinek, mit és hogyan szeretnénk eladni.
  • Mindezt egy bekezdésben összefoglalva.

Céljaink meghatározása

  • Fogalmazd meg mi a konkrét célod az oldaladdal.Az emberek azt szeretnék, ha egyszerre több funkciót is betöltene a honlapjuk, ezért az esetek többségében egyiket sem tölti be teljesen. A látogatót terelni kell, méghozzá abba az irányba, amerre mi szeretnénk.

Mit szeretnél inkább, azt hogy

  • azonnal eladjon az oldal,
  • vagy rengeteg feliratkozót hozzon,
  • az ügyfélszerzésre koncentráljon,
  • vagy a meglévő ügyfelek informálása a fő célod?
  • Mi a Te személyes célod?Fogalmazd meg azokat a személyes céljaidat, amit el szeretnél érni az online stratégiád segítségével. Pl. Szeretnék egy új beruházást indítani, és ehhez szüksége van a cégemnek 10 Millió Forintra.
  • Mi a marketing célod?Fogalmazd meg marketing céljaidat egy mondatban. Pl. egy éven belül szerezni 100 új ügyfelet.

Cél megvalósítása a versenyelőny hangsúlyozásával

  • Mi az a versenyelőny, amivel rendelkezünk (amiben mások, jobbak vagyunk, mint konkurenciánk)
  • Hogyan tudjuk ezt kihasználni

Vásárlók

A bevezetőben láthattad mennyire fontos ennek meghatározása, azt tanácsolom szedd össze a legjobb, legkedvesebb ügyfeleid és őket írd körül, így a későbbiekben sem ér csalódás.

  • Mi jellemző rájuk?pl. 25-45 körüli vállalkozók, jellemző iparágak : kereskedelem, média, IT, főként Budapesten tevékenykednek, általában az ügyvezetővel tárgyalunk
  • Mit akarnak?pl. Pénzt szeretnének keresni a honlapjukkal, ügyfeleket szerezni online. Szeretnék, ha szakemberek segítségével készülne el online stratégiájuk és honlapjuk.
  • Mi a problémájuk?pl. Nem tudják hogyan kell ügyfeleket toborozni az interneten, nem találtak megfelelő embert vagy céget a honlap elkészítéséhez, szükségük van gyakorlati tanácsadásra is.
  • Hogyan szeretnek vásárolni?pl. Online megrendelés – átutalással fizetnek, vagy online megrendelés –  bankkártyás fizetés, google-n keresnek a termékre, vagy aukciós oldalakon vásárolnak, esetleg
  • Hogyan érted el őket?Hírdetés vagy ajánlás útján kerültek weboldalunkra?
    pl. Google Adwords, vagy Facebook kampány, dm levél, Google kereső, média

Írd körül potenciális ajánlóid és partnereid!

  • Mi jellemző a potenciális ajánlóidra?Biztos a te üzleted közelében is vannak olyan emberek, akik nem vásárolnak tőled, de ellenben kapcsolatban álnak egy csomó potenciális vásárlóval, így nekik ki tudsz találni valamilyen motiváló eszközt (jutalék, stb.) vásárlók közvetítéséért.
  • 2. Hogyan érheted el ajánlóidat?Gondold át mi a közös jellemző bennünk, mit olvasnak, néznek, keresnek az interneten és máris közelebb vagy hozzájuk egy lépéssel.
  • 3. Mi jellenző a viszonteladóidra?Melyik iparágból kerülnek ki, hogyan tudod nekik segíteni az eladást, honnan szerezted őket, hol és hogyan tudsz még többet szerezni, stb.

2. Piackutatás

A piackutatás egyik első általános pontja az önvizsgálat, amire a SWOT analízist (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) szoktam alkalmazni. Egyszerű és mégis jól összefoglalja, hogyan lehet marketing szempontból elhelyezni a céget a vásárlói ranglistán.

Amelyik cég felismeri határait és lehetőségeit, majd ebből előnyt kovácsol és őszintén kommunikálja, annak meg szokott lenni a jutalma. Erre egy remek példa az Avis autókölcsönző méltán híres reklámkampánya, amit a piac elfogadott és megértett, ezáltal sok százalékkal növelte az Avis bevételeit. Nem mellesleg a következő pontban részletezett pozicionálás egyik mintapéldája.

“AVIS – csak a második az autókölcsönzésben.
Miért minket válasszon? Mi jobban igyekszünk!”

Önvizsgálat (SWOT analízis)

A Wikipedia definiciója nekem tökéletesen megválaszolja a teendőket :

“A SWOT elemzéssel feltérképezhetjük egy piac, iparág, üzlet, termék, szolgáltatás stb. piaci életképességét, illetve megismerhetjük, hogy mely feladatok a legfontosabbak stratégiai szempontból.

  • Erősségek: belső tényezők: pozitív dolgok, amik jól működnek és lehet rá befolyás, hogy még jobban működjenek.
  • Gyengeségek: belső tényezők: olyan dolgok, amik nem jól működnek, de lehet rá befolyás, hogy jobb legyen.
  • Lehetőségek: külső tényezők: olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek, és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket.
  • Veszélyek: külső tényezők: olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni, és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot is jelentenek.

Amikor SWOT elemzést végzünk a stratégia kiértékelése céljából, akkor a hangsúlynak nem azon kell lennie, hogy mindenféle erősséget, gyengeséget, lehetőséget és veszélyt felsoroljunk, hanem inkább azon, hogy felismerjük azokat, amelyek kapcsolatban állnak a stratégiával.

Ez még mindig nem elég, mert néhány erősség vagy gyengeség fontosabb lehet a stratégia építésénél vagy a piaci helyzet szempontjából, mint a többi, és ugyanez vonatkozik a lehetőségekre és veszélyekre is. Fontos tehát, hogy a SWOT-listát kiértékeljük abból a szempontból, hogy milyen következményei vannak a stratégiára nézve, és a stratégia alkotásánál milyen területeket kell még feltárni.”

Konkurencia elemzés

A konkurencia elemzéséhez józan paraszti ész kell, és némi keresőoptimalizálási trükk. 🙂

Keressünk rá a kulcsszavainkra, vagy az iparág szavaira és nézzünk körül a honlapjaikon, majd pedig összegezzük az információt egy excell táblázatban. Szolgáltatás, termékek, árak, kiszolgálás, kommunikáció és online jelenlét (hirdetés, facebook, stb) szempontjából miben jobbak mint mi, és miben tudunk eltérni tőlük. Pl. ha mindenki csökkenti az árait, és dúl a harc, akkor gondolkodjunk el, hogyan tudjuk extra szolgáltatásokkal megkülönböztetni magunkat a többiektől.

A keresőoptimalizálási trükk pedig borzasztóan egyszerű: a google keresőben nézzük meg hány link mutat rájuk, melyik oldalakról, milyen a pagerank-jük a rámutató oldalaknak, ezáltal feltérképezhetjük, hogy mennyire számít könnyű ellenfélnek a Google találati listában. Ennek módszere a következő, a Google keresőbe írjuk bele a “link:” szót a konkurencia weboldala elé.

  • pl. link:pagerank-ellenorzo.hu

Keresőszavak

Egy adott iparágban általában 4-5 fontosabb kulcsszó szerepel, de vajon hogy derítjük ki, hogy melyikre keresnek a legtöbben? Hogyan találjuk meg azokat a hasonló szavakat, ami a mi piacunkra vonatkozik? És végül hogyan döntjük el, hogy megéri-e az adott szóra optimalizálni? A Google számos hasznos eszközt fejlesztett ki és kínál fel ingyen és bérmentve, hogy erősítse a versenyt, így a megoldást ismét ő szállítja: a Google Kulcsszóválasztó Eszközzel.

A keresőszavaknál érdemes azt is átgondolni melyik szavaknál van még megjelenési, hirdetési lehetőség, illetve hogy van-e olyan cég, amelyikre többen keresnek az iparág szavánál. 2007-ban  az egyik ügyfelem esetében fedeztem fel, hogy a kulcsszavára a “befetetés”-re néha kevesebben keresnek, mint a “brokernet” szóra, aki az iparág piacvezető cége. Elinditottuk a hirdetéseket, és a brokernet szóra indított kampány lett a legsikeresebb az összes közül, ráadásul sokkal kevesebbe is került…

Probléma felfedezése

  • Mi az a  központi probléma, amiért másoknak szüksége van a termékedre, szolgáltatásodra.
  • Kérdezd ki emailben és személyesen is legjobb ügyfeleid, hogy milyen égető problémájuk volt mielött Veled találkoztak.

3. Pozicionálás

Az ember fejében szinte minden termékhez létezik egy képzeletbeli dobogó, ami alapján rangsorolja a cégeket, ezért a cégek sikere nagyban függ attól, hogy hanyadik helyre kerültek az adott ranglistán. Arra mindenki emlékszik, hogy 1992-es Barcelonia-i Olimpián Egerszegi Krisztina (többek között) 100 méter hátúszáson aranyérmet szerzett, de vajon emlékszünk-e ki volt a második? A nyíregyházi Szabó Tünde, de a többség mégsem emlékszik rá..  Ilyen az élet, az első visz mindent!

A pozicionálás arról szól, hogy az adott kategóriában megtaláljuk a helyünket, hozzákössünk magunkat egy ismert fogalomhoz, vagy egy új kategóriát nyitva elsők legyünk. 100 éve már a Coca-Cola vezeti az üditőital kategóriát és az egész iparágat, mivel ő volt az első amelyik világszerte népszerűvé vált és elterjedt. Hiába jelentek meg a konkurenciák, köztük a legfőbb rivális Pepsi mégse sikerült megtörni a Coke elsőségét.

Viszont a 60-as évek végén a 7up rájött arra, hogy az üdítőital kategória győzteséhez, a kólához köti magát, és megalkotta a 7up The Uncola (7up a nem kóla) szlogent és kategóriát, amivel hamarosan a Coca-Cola és a Pepsi után a harmadik legkeresettebb üdítőitallá vált. Ahogy később eltávolodtak ettől a szlogenttől, úgy csökkent a népszerűségük is, végül lecsúsztak a dobogós helyről…

Probléma meghatározása

A célok meghatározása és a piackutatás résznél jobb esetben rájövünk, hogy mi az a probléma, amiben ideális ügyfeleink szenvednek. A problémát nem elég felismerni, meg is kell érthetően fogalmazni, sokszor az ügyfeleink nem tudják pontosan elmondani, hogy mi a bajuk, ezért jobb ha segítünk nekik ebben.

Megoldás

Amennyiben megfogalmaztuk a problémát, és van rá megoldásunk is, akkor ki kell találnunk hogyan adjuk tudtukra azt. A saját esetünkben egy videóban foglaltam össze a probléma lényegét, amiben utaló választ is adunk a megoldásra, de a teljes megoldást a tanfolyamban fejtettem ki, amihez kapcsolódnak a szolgáltatásaink is, amik szintén ebben segítenek.

  • Hogyan oldod meg ügyfeleid problémáját?

Pozicionálás

Alkosd meg a saját kategóriád, vagy kösd magad egy ismert fogalomhoz, és alkoss egy remek szlogent, amivel elhelyezheted cégedet a vevők fejében. Minél őszintébb vagy, annál jobban díjazni fogja a piac.

  • Kinek, milyen problémáját oldod meg (pl. Tárhely Vállalkozóknak)
  • Fogalmazd meg egy mondatban (7 szóban ha lehet)
  • Röviden egy szlogenben (pl. Honlapból Profit!)

Termékek

Helyezd el termékeidet is a vevők fejében egy jól összerakott mondattal, amit felhasználhatsz weboldalon, hirdetésben, vagy prospektusként is. Ne feledd a három fő kérdést!

  • Kinek szól a terméked?
  • Milyen problémát oldanak meg?
  • Milyen hasznot nyújt a vásárlóknak?

Identitás

Amikor már tudjuk hova pozicionáljuk magunkat, akkor ezt az üzenetet ki kell terjeszteni az egész cég és az alkalmazottak megjelenésére, hozzáállására, identitására. Ha azt hirdetjük magunkról, hogy mi vagyunk a leggyorsabban kiszolgáló étterem, akkor az alkalmazottak sose henyéljenek a vásárló szeme elött. Ilyenkor mindenki elvárja, hogy az alkalmazottak igyekezzenek, és mindig mozgásban legyenek, ezt meg kell értenie a cég legutolsó alkalmazottjának is.

4. Marketing Mix (4P)

“Marketingmix-nek (vagy marketing-mixnek) nevezzük a marketingeszközök különböző kombinációit, amelyeket a vállalat a különböző piaci helyzeteken alkalmaz. Szokták 4P-nek is nevezni, mely elnevezés a mixelemek angol nevének első kezdőbetűit jelölik.

A marketing mix első verzióját 1948-ban James Culliton fejezte ki aképp, hogy a marketing döntéseknek olyasfélének kell lennie, mint egy receptnek. Ezt 1953-ban Neil Borden folytatta az Amerikai Marketing Szövetség (American Marketing Association) elnöki ülésén, ahol már egy lépéssel tovább ment és Marketing Mix-nek nevezte el a jelenséget.

Végül E. Jerome McCarthy, a Michigani Egyetem (Michigan State University) marketing professzora 1960-ban írta le a 4P kifejezést, és kapcsolta össze a marketingmix fogalmával. Mára a marketingmix széles körben elterjedt a marketing oktatásában és gyakorlatában egyaránt.

A hagyományos marketingmix négy részből, eszközből áll. Központi eleme a termék vagy szolgáltatás, mert megfelelő minőségű termék vagy szolgáltatás nélkül még a kiváló reklámakciók sem hozhatnak piaci sikert.

  1. Termék (Product)
  2. Ár (Price)
  3. Elosztás / Értékesítés (Place)
  4. Promoció (Promotion)

1. Termékpolitika

Arról szól, hogy a vállalatok termék- és szolgáltatás kínálatukat a mindenkori piaci igényekhez igazítják. A vásárlók igényei szerint alakítják a választékot, fejlesztik az új termékeket és termékváltozatokat.

  • Alapvető kérdései: Milyen termékeket és szolgáltatásokat vár a piac? Milyen új termékeket/szolgáltatásokat fejlesszenek és minek a gyártását szüntessék be?
  • Feladatai: terméktervezés, termékválaszték alakítás, termékek piaci bevezetése és kivonása, szolgáltatások, sorok menedzselése.
  • Jellegzetes kategóriái
    • Termék minőség
    • Termékjellemzők, választék, forma
    • Márkanév
    • Csomagolás
    • Méret
    • Szolgáltatások
    • Garanciák
    • Visszavétel

2. Árpolitika

A vállalat folyamatos ármunkájáról szól, melyben megállapítja a termékeinak vagy szolgáltatásainak árát. Ez a vállalatok számára az egyik legnehezebb feladat, mivel egyszerre kell figyelni az árak stratégiai és taktikai hatásait is. A vállalat lehetőségeit behatárolják az állandó- és változó költségek, valamint a nyereség is.

  • Alapvető kérdései: Hogyan árazzák egyes termékeiket/szolgáltatásaikat a vállalatok? Eltérhetnek-e az áraktól; ha igen, akkor mikor és hogyan? Hogyan reagáljanak a versenytársak árpolitikájára?
  • Feladatai: költségvizsgálatok, listaárak kialakítása, költségtérítések, hitelek és engedmények megfogalmazása, csomagár-képzés, rugalmasság mérés.
  • Árképzési módszerek
    • Költség alapú: Az önköltséget megnöveljük az elvárt nyereség százalékával, és már meg is van a listaár. Hátránya, hogy nem veszi figyelembe a piaci folyamatokat.
    • Versenytárs alapú: Az egyik leggyakoribb hazai kkv árképzés, körbenézzünk ki mennyiért adja, és az alapján helyezzük el magunkat a piacon.
    • Kereslet alapú: Az árat úgy alakítjuk, ahogy reagálnak a vevők a különböző árszintekre, persze a fedezeti árat figyelembe véve. A fedezeti pont az értékesítési azon mennyisége, amely mellett a termelés összes költsége megtérül. A fedezeti pont meghatározása után piackutatási ismeretekre támaszkodva meghatározzák az egyes árak melletti legnagyobb eladható mennyiséget. Ehhez igazítják az árakat és a termelést. Hátránya, hogy nem számol a versenytársakkal.

3. Értékesítési csatornák

A folyamat, mely alatt a termék eljut a fogyasztóhoz. A vállalatnak ehhez értékesítési hálózatra van szüksége, melyet saját eladószemélyzet vagy piaci közvetítők segítségével működtet.

  • Alapvető kérdései: Hogyan juttassák el a termékeket a gyártási helytől a vásárlás/felhasználás helyére? Hogyan optimalizálják a forgalmazást? Hogyan célszerű értékesíteni a terméket?
  • Feladatai: értékesítési út tervezése, logisztika, hálózatépítés és elhelyezés, készletezés, üzletbelső alakítása.

4. Reklámpolitika

A marketingkommunikáció feladata a fogyasztók tájékoztatása a termékről, szolgáltatásról, hogy az kedvező képet alakíthasson ki a vállalatról, ösztönözze az eladásokat, befolyásolja a fogyasztó véleményét és viselkedését. A jó reklámüzenet elkészítéséhez elengedhetetlen a megfelelő reklámfajta és a médiaterv elkészítése.

  • Alapvető kérdései: Milyen üzenetet, milyen reklámeszközön és mikor juttassák el a fogyasztókhoz? Hogyan mérjék a reklámkampány eredményességét?
  • Feladatai: hirdetés, Public Relations, promóció, kreatív- és médiaterv, reklámköltségvetés, hatás- és hatékonyságvizsgálatok.

A marketingmix elemeinek kiválasztása, működtetése, a kapott információk értékelése a marketing-menedzsment feladata. Ahhoz, hogy a marketing betöltse a szerepét egy szervezetben, nincs szükség külön marketingosztályra. Az a fontos, hogy a fogyasztókra figyelve betartsák a marketing főbb szabályait. A folyamat feladatai megoldhatók saját hatáskörben, vagy külső szervezetek szolgáltatásainak igénybevételével is.” – forrás: Wikipedia

5. Kommunikáció, Promóció

Amennyiben nem elég jó a kommunikációnk és a promóciónk a célpiacunk felé, akkor az Isten sem fog tudni segíteni cégünk beindításán. A jó termék, és a megfelelő pozicionálás után ez a harmadik legfontosabb terület, igaz a kisvállalkozók ennek csak kis részét szokták lefedni, az új ügyfél szerzését. Pedig itt sokkal többről van szó, mind a hat marketing szinthez (mindenki, célpiac, érdeklődő, stb.) kell egy stratégia, és eszköz ahogyan tovább küldjük a következő szintre.

A kommunikációnak én három szintjét szoktam megkülönböztetni:

1. Online kommunikáció (hírlevél, cikkek, stb.)

2. Csoportos kommunikáció (előadás, ingyenes rendezvény, stb.)

3. Egyéni kommunikáció (tanácsadás, tárgyalás)

A marketing tervekbe pedig a cég profiljától függően megpróbálom mindhármat felhasználni, mivel minden ügyfél típusnak más fekszik jobban.

Kommunikációs eszközök

A kommunikációs eszközök közül minél többet használunk, annál nagyobb az esélyünk, hogy célba talál üzenetünk, majdnem mindent ki kell próbálni ahhoz, hogy meg tudjuk melyik a legjobb csatorna az adott célre. Felsorolok pár eszközt, de végtelen számú lehetőséget tud találni az ember, csak járjunk nyitott szemmel.

  • Cikkek, Blog
  • Hírlevél
  • Fórum
  • Hozzászólás
  • Facebook
  • Twitter
  • Újság, Plakát, TV
  • Hirdetési rendszerek

Légy jelen a Facebook-on!

1. Hozd létre a saját Facebook oldalad

Van, hogy a Facebook oldalt hamarabb megtalálja a Google, ha ránk keresnek, mint a saját weboldalunkat. Lassan ez is egy kötelező elem lesz egy vállalkozás számára, ahogy a névjegykártya is az. Láss neki, pár kattintás és kész is vagy! Megcsinálom >>

2. Építsd bele az oldaladba a Like Box-ot

Ha már van Facebook oldalad, akkor azt népszerűsítsd saját honlapodon is a Like Box segítségével. Elkészítése roppant egyszerű, csak megadjuk a Facebook oldalunk címét, beállítjuk a paramétereket, és már generálhatjuk is a kódot, amit a honlapunkba kell illesztenünk. Megcsinálom >>
3. Használj minél több eszközt

A facebook folyamatosan fejleszti a újabb és újabb ötleteket, kövesd figyelemmel és próbáld ki az újdonságokat, sosem tudhatok melyik válik be igazán. A helyedben a hozzászólásokat is használnám. Megcsinálom >>

Marketingkommunikáció eszközei

Itt is az a legjobb, ha mindegyik eszközt leteszteljük, és azt használjuk rendszeresen, amelyik a legjobb eredményeket hozta.

  1. Hirdetés
  2. PR
  3. Személyes eladás
  4. Vásárlásösztönzés (kedvezmények, ajándékok)

Kommunikáció folyamata

  1. Célközönség meghatározása
  2. Kommunikáció céljának meghatározása (Miért akarom eljutattni az üzenetet : tájékoztatás, meggyőzés vagy emlékeztetés a cél)
  3. Mit akarok kommunikálni? (az üzenet megfogalmazása : rövid, látványos, egyedi, hiteles legyen)
  4. A kommunikációs csatornák kiválasztása
  5. A költségvetés meghatározása (miből fogom fedezni a költségeket)
  6. Eszközkombináció és intenzitás (mennyit reklámozzak, hány alkalommal és hol)
  7. Realizálás, hatások mérése, optimalizálás

Marketing eszközök érdeklődők toborzásához

Ez az első kommunikációs szint, amire még gondolni sem szoktak a kezdő vállalkozók: hogyan keltsem fel az érdeklődést cégem, termékem iránt. Ennek számos eszköze lehet, ahogy a többi kategóriának is, ezért csak párat sorolok fel, ha több tippet akarnál látni, akkor bártan ajánlom Jay Conrad Levinson : Gerilla Marketing című klasszikusát, amiben felsorol 100 gerilla marketing tippet

  • Online Tanfolyam
  • Blog / Cikkek
  • Letölthető Tanulmány
  • Ingyenes felmérés
  • Hírlevél
  • Termékminta
  • Kupon
  • Ingyenes visszahívás

Marketing eszközök érdeklődőből vásárlóvá varázsláshoz

  • Online Tanfolyam
  • Kedvezmények, akciós ajánlatok
  • Ügyfélszolgálat
    • aki felhívja a termék kipróbálókat
    • aki megválaszolja a kérdéseket
    • aki az adatbázist feldolgozva kedvezményket, ajándékokat ajánl megrendelés esetén
  • Üzletkötő / Szakember
    • aki közli az felmérés eredményét

Marketing eszközök ügyfeleink ajánlásához

  • Ajánlási rendszer
    • mind az ajánló
    • mind az ügyféljelölt kapjon valami kedvezményt vagy ajándékot
  • Ajándék termék minták

Marketing eszközök viszonteladók toborzásához

  • Hírlevél
  • Direkt Levél nyilvános email címekre (pl. weboldalakról)
  • Ügyfélszolgálat
    • aki a potenciális partnereknek együttműködést ajánl

6. Optimalizálás

Tedd keresőbaráttá weboldalad!

1. Irj minden oldalhoz külön Title-t

Ellenőrizd le weboldalad forráskódját, hogy mindegyiknek megfelelő-e a Title része, ahol nem egyedi vagy nem elég releváns, ott javítsd ki. Itt találsz egy remek ingyenes eszközt az ellenőrzéshez: Meta Tag ellenőrző

2. Javítsd ki a Meta Leírást

Az előző eszközzel vizsgáld meg a Meta leírást és a kulcsszavakat, és próbálj neki valami frappáns és releváns tartalmat adni, ne feledd csak az első 156 karaktert jeleníti meg a Google!

3. Vizsgáld meg a szövegeid kulcsszósűrűség

A SEO szakemberek azt mondják, hogy egy keresőoptimalizált oldalon a kulcsszó sűrűsége az 1-4% között mozog, de azon belül is az első 50-100 szóban előnyös használni a keresőszavakat. Ellenőrzéshez és optimalizáláshoz itt találod a segítséget: Kulcsszó sűrűség vizsgáló

Terjeszd a honlapod hírét a weben!

1. Regisztrálj be minél több katalógusba

Számtalan katalógus kering az interneten, amibe érdemes elhelyezni oldalunk címét. Igaz mielött beregisztrálnál a kiszemelt oldalba, ellenőrizd le a PageRank értékét, ha 2-es alatti, akkor nem sokat ér. Itt található egy használható magyar lista >>

2. Lehetőség szerint helyezd ki linked tematikus oldalakon

A blog.hu változatos tematikus blogjai remek lehetőséget adnak a hozzászólásokban való linkek elhyelyezésére, persze ami egyértelműen nem oda illő reklám, azt moderálni fogják.

3. Cserélj linket partnereiddel

A hozzád hasonló területen mozgó weboldalak viszontlinkjeit a Google igencsak szereti, hisz ez az algoritmus alapja. Minél nagyobb partnered PageRank értéke, annál fontosabb találatnak számít Neked. Nézd át partnereid weboldalát, és ajánlj fel egy linkcserét, ez mindkettőtöknek előnyös. UPDATE: az új algoritmus szerint már nem olyan előnyös a csere, de nem is hátrány. A legjobb a tisztán ránk mutató linkek.

4. Helyezd el oldalaidon a Facebook Like gombot

A SEO szakemberek szerint érdemes kipróbálni, veszteni biztos nem tudsz vele semmit. Erről még szó lesz a következő cikkben is, de ha már most neki akarsz állni, akkor részletes leírást itt találsz >>

Állítsd be a Google Analytics-et!

1. Célok

Amikor hozzáadtuk az oldalunkat az Analytics fiókunkhoz, akkor a főoldalon a fiókok közül válasszuk ki megfelelőt, majd a következő oldalon újra megjelenik egy táblázatban, aminek a jobb szélén látható a Szerkesztés gomb. Itt tudjuk beállítani az alap adatokat, majd lejjebb a célokat. A “Cél hozzáadása” gombra kattintva már adhatjuk is meg az adatokat: Cél neve, cél URL-je, cél értéke (mennyit ér nekünk az a cél), majd alatta adhatjuk meg a Célcsatorna lépéseit, szintén URL alapján. 3-4 lépésnél nincs sok értelme többet megadni, hacsak nem egy nyolc lépcsős megrendelőről van szó.

2. Kampány url-ek

Ahhoz, hogy részletesen lássuk melyik hirdetési kampányunk hozza az adott oldalra a legtöbb látogatót, ahhoz a landing page URL-jéhez hozzá kell fűzni egy kis követő kódot. Ezeket a legegyszerűbben az URL-készítő eszközzel teheted meg, amit itt találsz: URL-készítő

Ezután az itt megadott adatok alapján láthatod a Google Analytics rendszerében, ez az amit automatikusan megtesz az Adwords hirdetések esetében, amennyiben összekapcsoltuk őket.

3. Elektronikus kereskedelem

Erről a részről is részletes leírást készített a Google, amit itt olvashatsz: Analytics sugó, a programozóknak szóló beállításokról pedig itt: Google Code

Az optimalizálás folyamata a rendszeres tesztekből és mérésekből áll. Ahogy többet tesztelünk, úgy látjuk, hogy melyik eszköz, vagy csatorna hoz jó eredményeket és melyik kevésbé. Amennyiben nem vagyunk elégedettek az eredményekkel, akkor teszteljünk több szín, kép és szöveg változatot, sosem tudni melyik lesz a nyerő…

Ez az írásom eredetileg a Tárhely Vállalkozóknak weboldalhoz készült. Ha érdekel a többi is, akkor íratkozz fel az oktató sorozatra: http://tarhelyvallalkozoknak.hu

Kezdhetjük a munkát?

Írd meg, hol tartasz most, és hogy miben kéred a segítségünk. 24 órán belül felkeresünk telefonon (vagy emailben), majd egyeztetünk egy személyes vagy skype beszélgetést, ahol kiderül hogyan tudunk sikeresen együttműködni.

Adatait bizalmasan kezelem. Sosem adom ki harmadik fél számára, kizárólag a gördülékeny kommunikációhoz szükségesek.

Zoli

Magamról

Az elmúlt 10 évem azzal telt, hogy vállalkozásokat építettem fel. Néha programozóként, néha szövegíróként, néha tulajdonosként, de a legtöbbször vezető marketingesként és kreatív igazgatóként.

Az évek során megtapasztaltam, hogy egy sikeres vállalkozás felépítéséhez nem elég a kitartás, és a megfelelő tudás, hanem marketing érzék is kell – és talán ez a legfontosabb –, hogy ezek végül egy komplex egésszé álljanak össze. A csapatommal ebben tudunk segíteni. A célom az, hogy Te is megismerd az általam csodált, és használt módszereket, amikkel lényegesen jobbá teheted a marketinged. Hiszem, hogy a világ egy jobb hely lehet, ha mindenki azzal foglalkozik, amit szeret és amihez a legjobban ért.