Iratkozz fel ingyenes hírlevél sorozatomra!

Bezárás

A nyomdai formátum letöltéséhez, kérlek, add meg neved és email címed!

Bezárás

Hogyan működik a Facebook marketing?

A Facebook jött, magyar nyelvre váltott és tarolt. Mára többen használják hazánkban, mint az általánosan elterjedt közösségi oldalt: az iwiw-et. Pedig Mark Zuckerberg 19 évesen csak a Harvard-i egyetem szociális közösségét akarta felrakni a netre, sikerült neki…

A világ legfiatalabb milliárdosa

Mark Zuckerberg zseniális ötletének kipattanását perek hada homályosítja el, annyira, hogy a róla készült “Social Network” című filmben nagyrészt csak ezzel foglalkoznak. Nem véletlenül, hiszen a facebook egy hihetetlen sztori. Egy 19 éves Harvard-i diák teljesen egyedül kifejleszt egy weboldalt, ahol az egyetemi diákok kiépíthetik az ismertségi hálójukat és különféle módokon kommunikálhatnak egymással. Sikerének kulcsa, hogy az aktívan internetező fiatalokra koncentrált.

A facebook kezdetben csak a Harvard hallgatói számára volt elérhető, de hamar kiterjesztették más egyetemekre is, 2005-ben a gimnázisták elött is megnyílt, végül 2006-tól minden 13 évesnél idősebb ember regisztrálhatott. Az ötlet telibe találta a fiatalságot, mintha csak ki lettek volna éhezve egy ilyen alkalmazásra. A kezdeti sikerek után egyre gyorsabb ütemben nőttek a felhasználók száma, mára meghaladja az 847 milliót, azaz a földön minden 9. ember használja, átlagosan napi 2 órát töltve a Facebook oldala előtt.

Mára itt osztjuk meg ismerőseinkkel a kedvenc videóinkat, képeket töltünk fel, majd kommentáljuk, cimkézzük és like-oljuk őket. Bulikra hívjuk meg egymást, nézelődünk barátaink ismerősei között, chat-elünk egymással, és sokan órákat játszanak egy-egy facebook-os játékkal, pl. a népszerű FarmVille-el. Mára életünk szerves részét képezi, ahogy maga a számítógép és az internet, úgy a Facebook is megváltoztatta világunkat. Talán pont ezért terjedt gyorsabban, mint maga az internet.

Az üzlet pedig hihetetlenül beindult, és exponenciálisan növekedik azóta is. Hallottam már olyan törekvésekről is, hogy a facebook akar lenni az új internet. Érdekes gondolat, egy biztos napról napra több eszközt kínál a honlap tulajdonosnak, hogy kihasználják a Facebook és a közösségi marketing lehetőségeit. Van is mit, ugyanis mai napon már 557 322 480 felhasználója van a Facebook-nak, ebből 2 120 300 magyar. Átlagosan egy embernek 130 ismerőse van, és napi 55 percet töltünk az oldalon. UPDATE: ma már 4 millió magyar felhasználó tart nyilván a facebook.


forrás: http://www.facebakers.com/ – frissítve: 2010.11.17

Zuckerberg-et állítólag 2004-ben a Winklevoss fivérek bízták meg egy Harvard-i közösségi oldal fejlesztésével, HarvardConnection néven, ám a remek ötleten formált egy kicsit és pár hét alatt, titokban elkészítette TheFacebook.com címen, a buliból teljesen kihagyva megbízóit. Akik elsőre nem terelték jogi útra ezt a lépést, de hatalmas sikert már ők sem tudták szó nélkül hagyni…

A sors játéka, hogy amikor Mark kész lett az oldallal felkérte társnak kollégiumi szobatársát és legjobb barátját Eduardo Saverin-t, de mikor beindult az üzlet nézet eltérések miatt őt is megpróbálta kitúrni. Eduardo perrel válaszolt, a bíróság pedig jogosnak itélte a panaszt, így 7%-os részesedést kapott a Facebook-ból, amiből jelenleg 5%-ot birtokol. A Winklevoss fivérek a ConnectU néven megcsinálták saját közösségi oldalukat, és kaptak 65 Millió Dollár kártérítést, bár állítólag még többet szeretnének.

Jelenleg Mark Zuckerberg a Facebook.com 24%-os tulajdonosa, amit körübelül 5,3 Milliárd Dollárra becsülnek, ezzel már 26 évesen a világ legfiatalabb milliárdosa lett, és még csak most készülnek a tőzsdére. Már most többre becsülik az értékét, mint a két nagy múltú riválisnak a Yahoo-nak (kb 18 Milliárd USD) és az Ebay-nek (kb. 30 Milliárd USD), és ennek a platformnak a kifutása még messze van. UPDATE: 2012.05.18-án 38 dolláros nyitóárral tőőzsdére került, ezzel 100 Milliárd Dollárra becsülték a cég értékét.

Hogyan működik a Facebook marketing?

A Facebook marketing ereje a barátok ajánlásaiban rejlik, hiszen teljesen máshogy áll az ember egy idegen hirdetéshez és egy ismerős által ajánlott honlaphoz. A lényeg pedig itt van, és ezt az alapítók is tudják, nem véletlenül vezetnek be folyamatosan egyre több eszközt, az alig 10 hónapja indult Like-olástól, a Facebook alkalmazások saját honlapba illesztéséig. Ezek lényegében szinte mind a referencia marketing eszköztárát színesítik.

A facebook-on meg kell különböztetni az egyéni felhasználókat és a publikus Facebook rajongói oldalakat (Facebook page), amit szervezetek, cégek, hírességek használnak. Ezért szükséges egy felhasználót létrehozni, amivel utána létre tudunk hozni rajongói oldalakat, majd a felhasználva a facebook közösségi eszközeit a rajongói oldal egyes elemeit beépíthetjük saját honlapunkba is, ahogy én is csináltam ezen az oldalon.

Azért érdemes ezeket az eszközöket felhasználni, mert mindenki kutakodik a másik életébe a közösségi oldalakon. Kíváncsian fürkésszük mit kedvel a másik, és sokszor mi is kedvet kapunk a Like-oláshoz. Ráadásul, ha valaki engedélyez egy Facebook alkalmazást (pl. Farmville), akkor arra is engedélyt ad, hogy ismerőseinek a program üzenetet küldjön, ebből lett is sok visszaélés…

Milyen eszközöket kínál a Facebook marketingre?

Jelenleg is számos eszköz bocsát a rendelkezésünkre és biztosra vehető, hogy ezek száma egyre csak nőni fog. A lájkolás még csak a kezdet, eddig is lehetett eseményeket létrehozni, és meghívót küldeni ismerőseinknek, hivatkozásokat és videókat megosztani, mégis a Like gomb ezt valahogy magasabb szintre emelte és kiterjesztette az összes weboldalra az interneten. Nem találkoztam még olyan újdonsággal a neten, ami ilyen hamar, általánosan elterjedt volna.

Facebook Pages / oldalak

Facebook oldal az a remek ötlet, amivel lekezelték a “marketing tipusú” ál felhasználók elterjedését, amivel az iwiw is megvívta saját csatáját. Ráadásul ezek az oldalak bárki számára látható, nem kell a felhasználónak lennünk, viszont létrehozásukhoz már szükséges a regisztráció. Létrehozhatunk oldalt vállalkozás, márka, termék, szervezet, előadó és közereplő számára is, valamint ha van egy célunk, aminek hangot akarunk adni, pl. Stohl András leváltása. Aki like-olja a Facebook oldalunkat, az megkapja beírásainkat a saját üzenőfalán is, illetve ad nekünk egy jó referenciát, amit saját honlapunkon is mutogathatunk a Like box segítségével. Facebook oldalak >>

Statikus FBML

A Static FBML egy alkalmazás, amivel saját fület és tartalmat tudunk készíteni Facebook oldalunkra. Használata gyerekjáték, hozzá kell adni az oldalunkhoz, ekkor ő létrehoz egy FBML nevű fület, amit az oldal szerkesztése résznél, az alkalmazások között találunk. Szerkesztésekor megváltoztatjuk a fül nevét, és a tartalmi részt egy szöveges mezőben adhatjuk meg HTML és CSS felhasználásával pl. így, ezzel bizonyos részeket átvehetünk a weboldalunkról. Tovább az alkalmazáshoz >>

Like / Tetszik gomb

Viszonylag egyszerűen lehet beilleszteni a saját oldalainkra a Like gombot. Így nem a Facebook rajongói oldalunkat kedvelhetik, hanem a saját honlapunk egy oldalát, ahová kiraktuk a gombot. Ezután ez megjelenik a kedvelő Facebook-os üzenőfalán, ahol ismerősei is látják, látnak minket, és még a PageRank-nek is hasznos. Részletes leírása >>

Like box / Tetszik doboz

Amennyiben már létrehoztunk egy Facebook oldalt, akkor ehhez készíthetünk saját weboldalunkba Like boxot, amiben megjelenik üzenőfalunk utolsó bejegyzései, és az hogy hányan kedvelték rajongói oldalunkat, vagyis magát a vállalkozást. Célszerű olyan helyre rakni az oldalunkon, ahol mindig könnyen látható, hiszen itt tudják Facebook oldalunkat is like-olni. Részletes leírása >>

Comments / Hozzászólások

A hozzászólások szerintem az egyik legjobb alkalmazás, ami eszükbe juthatott. Egyaránt kedvez a honlap tulajdonosoknak, mivel nem kell külön programozni, csak beillesztenek egy kódot, és egyaránt jó a Facebook felhasználóknak, ugyanis az alkalmazás felismeri, ha be vannak jelentkezve és az üzenőfalukon is megjelenik a hozzászólás, amit így barátaik is látnak. Bárki hozzászólhat, nem kell hozzá Facebook fiók és még Like gomb is van beleépítve… Részletes leírása >>

Activity Feed / Tevékenység

Az Activity Feed azt mutatja meg mit csinálnak a barátaink azon az oldalon, amire ez ki van téve. Ezek leginkább a honlapba beépített Like és Comment alkalmazásokkal elkövetett tevékenységek, Pl. ha egy ismerősöd hozzászólt vagy like-olt, akkor azt látod, ezzel ösztönözve téged is a cselekvésre. Részletes leírása >>

Login / Bejelentkezés gomb

A Login gombbal, ha bejelentkezünk az adott oldalon, akkor láthatjuk melyik ismerőseink tették meg ugyanezt a lépést. Lényegében egy Facebook alkalmazásként működik, vagyis a felhasználónak el kell fogadnia, és ezután hozzáférünk lesz az adataihoz, látjuk ismerőseit, és üzeneteket kaphat tőlünk. Részletes leírása >>

Ezen kívül még számos eszközt kínál a Facebook, többek között a Recommendations, Facepile, Live Stream, és nem utolsó sorban a Facebook Csoportok / Groups, amivel kis közösségeket hozhatsz létre, lényegében ezt váltotta fel, vagy egészíti ki a Facebook Oldalak.

A vírusvideó hatása

Emlékszel még Szalacsi Sándorra, a “jómunkásemberre”? 2002-ben indult hóditó útjára ezzel a zseniális videóval, ami még 1989-ben forgattak róla. Nem tudom, hogy ki rakta fel a netre, de annyi biztos szédületes sebeséggel lett továbbküldve a videó szinte az össze magyar email címre. Akkor még nem volt Youtube, Facebook vagy más videó portál, mégis mindenki aki megkapta emailben már küldte is tovább az ismerőseinek.

A Szalacsi videó szerintem Magyarország legismertebb vírusvideója, ha ezt ma valaki beágyazná a facebook üzenőfalára (úgy hogy ezt még nem ismerjük) körübelül 3 napba telne, amíg az összes magyar facebook felhasználón körbeérne. A titok pedig ebben rejlik, hogy olyan (vicces) formába csomagoljuk a mondandónkat, amit érdemes lehet tovább küldeni, vagy Like-olni.

A facebook üzenőfalon a legtöbb bejegyzés képhez vagy videóhoz kötődik, és mivel az aktív internetezők az idejük egy jó részét itt töltik, ezért kénytelenek vagyunk olyan tartalmakat készíteni, aminek van esélye bekerülni a hírfolyamba. Közösségi embereknek közösségi tartalmat, amik színesek, szagosak és nem utolsó sorban szerethetőek…

Ez az írásom eredetileg a Tárhely Vállalkozóknak weboldalhoz készült. Ha érdekel a többi is, akkor íratkozz fel az oktató sorozatra: http://tarhelyvallalkozoknak.hu

Kezdhetjük a munkát?

Írd meg, hol tartasz most, és hogy miben kéred a segítségünk. 24 órán belül felkeresünk telefonon (vagy emailben), majd egyeztetünk egy személyes vagy skype beszélgetést, ahol kiderül hogyan tudunk sikeresen együttműködni.

Adatait bizalmasan kezelem. Sosem adom ki harmadik fél számára, kizárólag a gördülékeny kommunikációhoz szükségesek.

Zoli

Magamról

Az elmúlt 10 évem azzal telt, hogy vállalkozásokat építettem fel. Néha programozóként, néha szövegíróként, néha tulajdonosként, de a legtöbbször vezető marketingesként és kreatív igazgatóként.

Az évek során megtapasztaltam, hogy egy sikeres vállalkozás felépítéséhez nem elég a kitartás, és a megfelelő tudás, hanem marketing érzék is kell – és talán ez a legfontosabb –, hogy ezek végül egy komplex egésszé álljanak össze. A csapatommal ebben tudunk segíteni. A célom az, hogy Te is megismerd az általam csodált, és használt módszereket, amikkel lényegesen jobbá teheted a marketinged. Hiszem, hogy a világ egy jobb hely lehet, ha mindenki azzal foglalkozik, amit szeret és amihez a legjobban ért.