Iratkozz fel ingyenes hírlevél sorozatomra!

Bezárás

A nyomdai formátum letöltéséhez, kérlek, add meg neved és email címed!

Bezárás

Mi a márkaépítés alapja?

Mitől nő fel egy vállalkozás?

Elgondolkodtál már valaha azon, hogy milyen érdekes teremtmény is egy cég vagy egy márka? Valakik megalkották, majd teltek az évek és cserélődtek az emberek, míg egy idő után senki sincs már benne, aki elkezdte, a márka mégis ugyanaz maradt, esetleg megújult, de él és virul.

Miközben az alapítók szelleme sokszor már rég feledésbe merült, mégis az általuk megalkotott alapelvek, minőségi sztenderdek, esetleg vállalat irányítási modellek meghatározó irányt adtak a cég sikeres folytatásához. Ez különbözteti meg a vállalkozást a vállalattól.

A vállalkozás legtöbbször meghal, ha elveszíti az alapítóját, míg a vállalat, sokszor még erősebb lesz, ha a tulajdonosok/részvényesek látják, hogy tovább lett örökítve a céges kultúra és know how. Mert ez jelenti a mai világban a siker zálogát, és a márkaépítés pont erről szól. A márkaépítés azt jelenti, hogy elölről újragondolva, lépésről-lépésre felépítjük a cég alapjait, az arculatát, a marketingjét, a szolgáltatásait és termékeit, ezáltal sugározva egy egységes és sikeres brand-et.

Erre egy remek példa az Apple. 1976-ban Steve Jobs, a hippi lázadó és látnok, valamint Steve Wozniak a kockafejű műszaki zseni Ronald Wayne-el megalapítják a világ leginnovatívabb számítástechnikai vállalatát. Nagy vehemenciával és rengeteg energiát beletéve megalkotják azt a sikeres receptet, amiből az Apple 37 később a legnagyobb értékű vállalattá válik. A recept pedig mindössze két fogalom csodálatos egyvelege: az innováció-é és a design-é.

Amíg csak az egyiket tudhatod magadénak, addig nem lehetsz a legnagyobb vállalat, és ezt Steve Jobs is tudta. Van, aki innovatív, de nem annyira menő, pl. Google (Google Glass, robotvezérlésű autó, stb.), és van, aki menő, de kevésbé innovatív, pl. Facebook. Ám, ha a kettőt keresztezed, akkor megkapod azt, amiért az emberek napokat képesek sorban állni a boltok előtt a megjelenés napjáig…

Magam is mindig azt szoktam mondani, hogy a sikerhez remek termék kell, de remek csomagolás is. Egyik sem fontosabb a másiknál, és ha bármelyik is hiányzik, akkor hosszútávon halálra van ítélve az egész. A mai világban, amikor ki kell tűnni a ingerek tömegéből, a csomagolás értéke felértékelődött. Gyönyörködni, vágyakozni és birtokolni szeretnénk.

Apple logók

Az Apple története is igen kalandos volt, ahogy vállalkozásból vállalattá vált. A kezdeti sikerek után 1985-ben Steve Jobs-ot viselkedése miatt eltávolították a cégből és két évre rá távozott Steve Wozniak is. Innentől az Apple mélyrepülésbe kezdett, mert elfelejtették mi is a márka alapja és a menőségre, a csomagolásra, vagyis a designra keveset adva, csak az innovációra figyeltek. Ennek következtében korukat megelőzve olyan dolgokkal rukkoltak elő, amire a piac még nem volt érett, és emiatt csúfos bukásokat könyveltek el. pl. Apple Newton MessagePad

Majd ‘97-ben mikor a vállalat a csőd szélére került, ismét Steve Jobs kerül az igazgatói székbe, aki azonnal leállította a fejlesztések nagy részét, és a designra fókuszálva újragondolta az összes addigi termékcsaládot, a cég arculatát, valamint a marketingjét. A számítógépek gyönyörű, színes borítást kaptak, és elkezdte újragondolni és kifejleszteni a számítástechnika jövőjét, aminek következtében 2001-ben megjelent az Ipod mp3 lejátszó, majd ebből kinőve 2006-ban az Iphone és 2010-ben az Ipad.

A márka eredeti alapjaihoz való visszatérésének következtében az Apple ma a világ legértékesebb vállalata. Mai árfolyamon számolva (2015.08.06.) 658 ezer milliárd dollárt ér. Az örök rivális, a Microsoft a maga előkelő 3. helyével 381,9 ezer milliárd dollárt kostál, miközben az ezredfordulón még 20x annyit ért, mint akkor az Apple.

A márkaalkotás számomra egy spirituális feladat, olyan mint egy alkímiai kísérlet, ami vagy összejön vagy nem. Minden anyag energiából áll, és minden cég, vagy márkát azt határoz meg, amilyen energiákból gyúrták. Ez adja az alapot és a kereteket, ezután a benne és a márkán dolgozó emberek ahhoz az energiához idomulnak és azt táplálják, vagy rosszabb esetben rombolják.

Buddhistaként ezt Steve Jobs is így látta, ezért amikor újra ő lett az Apple vezére, felkereste régi reklámos cimboráját, Lee Clow-t, az 1984 című híres kampány és a Think Different szlogen egyik társszerzőjét, hogy együtt gondolják újra a cég reklámjait, imidzsét. Ekkor jöttek rá, hogy az Apple termékek iránti vágyat azzal lehetne növelni a médiában, hogy ha megmutatják, hogy azok egyszerűen menők.

Évek alatt szép tudatosan felépítették erre a gondolatra a cég brand-jét, aminek köszönhetően Jobs halála óta a cég értéke megduplázódott. A márka működik, a marketing gépezet megy tovább, az eladások és a bevétel nő, a horribilis készpénztartalékról nem is beszélve. Persze, ha egy idő után az innovációs versenyt elvesztik, akkor őket sem fogja megmenteni a szép design.

A fenti történetből látszik, hogy a jó hír egyben a rossz hír is: a vezetőn múlik minden 😉

Ha az alkalmazottak beleadnak mindent, de a tulajdonos, vagy ügyvezető nem figyel a részletekre, esetleg tudati elakadása van, akkor azon a cégen semmi sem segíthet. Először a vezető fejében és lelkében kell rendet tenni, hogy kitisztuljon előtte a kép, és bátran tudja vezetni embereit a sikeres jövőbe. A vezető, ha akarja, ha nem egyben próféta is.

Valljuk be, vállalkozni ma nem egy egyszerű dolog. Minden nap magabiztosan felkelni, bemenni az irodába, és példát mutatni a munkatársaknak nem könnyű dolog. Ebben segít a márkaépítés, ad egy mankót, hogy mindig tudjuk, merre kell menni, még a nehéz időkben is…

Kezdhetjük a munkát?

Írd meg, hol tartasz most, és hogy miben kéred a segítségünk. 24 órán belül felkeresünk telefonon (vagy emailben), majd egyeztetünk egy személyes vagy skype beszélgetést, ahol kiderül hogyan tudunk sikeresen együttműködni.

Adatait bizalmasan kezelem. Sosem adom ki harmadik fél számára, kizárólag a gördülékeny kommunikációhoz szükségesek.

Zoli

Magamról

Az elmúlt 10 évem azzal telt, hogy vállalkozásokat építettem fel. Néha programozóként, néha szövegíróként, néha tulajdonosként, de a legtöbbször vezető marketingesként és kreatív igazgatóként.

Az évek során megtapasztaltam, hogy egy sikeres vállalkozás felépítéséhez nem elég a kitartás, és a megfelelő tudás, hanem marketing érzék is kell – és talán ez a legfontosabb –, hogy ezek végül egy komplex egésszé álljanak össze. A csapatommal ebben tudunk segíteni. A célom az, hogy Te is megismerd az általam csodált, és használt módszereket, amikkel lényegesen jobbá teheted a marketinged. Hiszem, hogy a világ egy jobb hely lehet, ha mindenki azzal foglalkozik, amit szeret és amihez a legjobban ért.