Iratkozz fel ingyenes hírlevél sorozatomra!

Bezárás

A nyomdai formátum letöltéséhez, kérlek, add meg neved és email címed!

Bezárás

Miért NEM készítek neked Facebook hirdetéseket?

2015 az az év volt, amikor az online marketing megváltozott. Igaz, ezt még kevesek érezhetik a bőrükön, pedig valami végérvényesen megváltozott. Túltoltuk, nincs mese, bevallom, marketingesként azt látom, hogy ezt túltoltuk. A hirdetéseket, a hírleveleket, a remarketinget, az oldal bezárásakor felugró ablakot, az infótermékeket, a könyv írást, az oktatásokat, a “csak most” és “csak itt” ajánlatokat és az összes eddig jól bevált módszereket. Egyszerűen túltoltuk.

Addig-addig erőltettük a marketing trükköket, míg a célcsoport immunissá vált, és ami az elmúlt 10 évben hatékonyan működött, az megtorpant. És ezt nemcsak az ügyfeleink iparágaiban, hanem a saját bőrünkön is éreztük, és érezzük a mai napig. Persze több marketing szakértőnek az volt a válasza erre, hogy még nagyobb show-t kell csinálni, még nagyobbat mondani, még jobban erőltetni, még több trükköt bevetni.

De sajnos ezt már az én gyomrom nem vette be, és ami eddig lelkesített, az hirtelen elkezdett lehangolni és idegesíteni. Azt éreztem, hogy a marketing egy puszta “vetítéssé” vált. Már ott járunk, hogy egy-egy tanácsadó honlapján olyan állítást látok, amit egyszerűen képtelenség betartani. Legalábbis egyenes gerinccel, szerintem képtelenség.

Persze vannak azok, akik szinte pofán röhögnek, hogy igenis működik, nekik jól megy. Úgy tűnik, ők még bírják. Úgy tűnik, nekik még van energiájuk az eddigi módszereket a végletekig csűrni-csavarni, és kifacsarni belőle minden fillért. Nekem már nincs, ezért alapjaiban változtattam a módszereinken, és ami eddig ösztönös volt, azt a középpontba állítottam, de erről majd kicsivel lejjebb beszélek.

Ez a tendencia sok helyen megjelent, de itthon nagyon erősnek érzem. A magyar ember eleve imádja a trükköket, szeret okosabb és ügyesebb lenni. Meg valahol lusta is, akár gondolkodni is, és csak össze akarja szedni a netről a marketing praktikákat, aztán hagyják békén, a többit majd ő megoldja.

Szerinted mindig az ügyeskedőknek áll a világ?

A “majd én tudom” a mentalitás, és az elmúlt években elterjedt marketing tanfolyamoknak köszönhetően az ügyfelek egyszer csak elkezdtek marketing szakértő szerepben tündökölni, és sorra buktatták meg a jó ötleteinket és kampányaikat. Azokat a releváns ötleteket, amiket nem magunknak, nem magunk miatt, hanem az ő üzleti sikerük érdekében dolgoztunk ki.

Ehelyett rákényszerítettek, hogy elfogadjuk a sablonos, vagy egyszerűen gyenge marketing elképzeléseiket, még akkor is, ha az egyenesen romboló hatással volt a saját márkájukra nézve. Akikkel nagyon ellenkeztem, azok leléptek, ezért egyszer csak megtörtem, és azt mondtam, hogy oké, akkor, legyen amit szeretnének, hiszen az ő cégük, ők fizetnek. De sajnos ez sem volt jó megoldás…

Mivel a kampány végén minket hibáztattak, minket nem akartak kifizetni. Hiszen nem jött az eredmény, hiába mondtam, hogy “hát de meg sem próbálhattuk azt, amit mi gondoltunk”, és egyszerű kivitelezővé degradáltak, amivel nem lenne baj, ha a felelősséget vállalnák, csak az ember általában azért fizet egy marketinges cégnek, hogy a felelősséget rátolja.

Ami szintén teljesen rendben van, ezért vannak a különböző szakmák. Én mégis úgy éreztem magam, mint egy szívsebész, akinek a beteg megparancsolja, hogy egy homokozólapáttal hajtsa végre a műtétet, de a felelősség persze az orvosé. Hát ezért nem készítünk neked Facebook hirdetéseket…

A mi szakmánk olyan, hogy ha nem vállalunk garanciát, akkor is szinte csak siker esetén szoktak fizetni, amivel az elmúlt 10 évben nem is volt problémám, sikeresen megoldottuk. Viszont 2015 végén ez a csőd szélére sodort minket…

Sosem gondoltam volna, hogy a sok marketing képzés és konferencia visszacsaphat (mindig is pártoltam őket), de ez történt. A felelősséget ránk tolták, és egyből meg is kötötték a kezünket, (tehát öntudatlanul vissza is vették), amivel mindketten vesztettünk. Erről persze nem a tanfolyamok tehetnek, magam is meg voltam győzödve, hogy a képzett ügyfél a jó ügyfél, de valahol ez is félresiklott.

Emellett egyre több ügyféljelölttel tárgyaltunk, aki csak “rabolni” jött hozzánk. Olyan sztorikon vagyunk túl, hogy ha más mesélné nekem, el sem hinném. Az egyik legjobb talán az volt, amikor egy magánóvoda kampányát kellett volna kidolgozni, ők kiszedték belőlünk az ötleteket, majd köszönöm és fizetség helyett közölték, hogy akkor az óvónők fognak a facebook-on hirdetéseket készíteni és posztolni.

Ekkor már sem röhögni, sem sírni nem tudtam. Na nem azért, mert bajom lenne velük, csak az eredményt predesztinálja, ha nem hozzáértő készíti. Csak néztem magam elé, hogy akkor most hogyan is tovább, hiszen mégis csak a piacból élünk. Nagyon erősen gondolkodtam, hogy az egészet abbahagyom, kidobom az ablakon a beleölt 10 évet, a rengeteg sikert és tapasztalatot, és valami sokkal békésebb foglalkozásba kezdek.

Vállalkozók, cégvezetők hogyan is gondoljátok, hogy jobban tudjátok nálunk csinálni?!

Nem mindegyik szakember kerül azért a marketing piacra, mert át akar verni Titeket! Persze vannak sokan, akik elolvastak pár könyvet, és felépítettek egy működő kampányt, és azt hiszik emiatt mindenre tudják a választ, de hát istenem én is így kezdtem tíz évvel ezelőtt…

Valahol el kell kezdeni, mert a piacon szerzett valódi marketing ismereteket nem tanítják a főiskolákon. Nem azért, mert buták lennének, hanem mert ott nem lehet ezt megtanítani, ezért vannak a versenyek és a gyakornoki programok. Rengeteg kiváló szakember oktat, vagy oktatott a felsőoktatásban, elég csak Berényi Konrádot, vagy Sas István említenem. Mindketten rengeteget tettek le az asztalra.

Visszatérve a marketing szakemberhez, sokszor kérdezték, hogy: akkor Te mindig tudod merre kell menni? A válaszom mindig az, hogy nem, de sokkal jobb sejtéseim vannak, mint nekik. Nem csak a sikerekből, a sok kudarcból is rengeteget lehet tanulni. Sőt talán sokkal többet tanultam a kudarcokból, mint a sikerekből. Ahogy Edison, már én is legalább 1000 módját ismerem, hogyan nem lehet elkészíteni a villanykörtét.

És ez a tapasztalat talán még értékesebb is, mint akinek csak sikerei voltak. Az nem tudja milyen azt átélni, hogy minden szétesik körülötte, ő pedig megérzéseit követve, fogait összeszorítva, szívvel-lélekkel küzd, hogy egyben tartsa azt az űrhajót, amit a vállalkozása képvisel.

Hiszen minden vállalkozás olyan mint egy kilőtt űrhajó, és amíg nem értél ki a légkörből, addig minden erő azon dolgozik, hogy belepasszírozzon a betonba, hogy megállítson, hogy teljesen összetörjön és arra kényszerítsen, hogy feladd. Feladd az álmaid, és a hitet, hogy képes vagy magad is megvalósítani.

A legviccesebb, hogy amikor már kiértél a légkörből, akkor minden megy magától. Akkor is kell energiát beletenni, de már működik, és az az ellenállás, amit addig tapasztaltál megszűnik. Helyette jönnek más kihívások 🙂 De ettől szép vállalkozónak lenni.

Ha minden marketinges kivéreztetünk, akkor ki fog segíteni fellendíteni az üzleted, ha Te már elfáradtál?

Komolyan azt gondoljuk, hogy az 1 millió marketinges országa lehetünk? Komolyan azt gondoljuk, hogy megéri éveket beletenni a saját képzésünkbe, ahelyett hogy segítséget kérnénk? Pusztán azért, mert mindenkire azt gondoljuk, hogy ki akar használni… Sajnálom nyitottság és bizalom nélkül ez nem működik, és igen belefuthatunk rossz élményekbe a piacon, akár nagy cégeknél is.

10-15 év alatt talán lehetünk az egymillió marketinges országa, de azonnal nem. Ahhoz szükséges azt az útat végigjárni, amivel megszerezzük azt a rengeteg tapasztalat a kampányokból. Kellenek a sikerek és kellenek hozzá a kudarcok is.
A kérdés csak az, hogy van-e erre 10 évünk? Ha igen, akkor hajrá, bár a tanuláson kívül érzék is kell hozzá, de lehet ez Neked is megvan.

Az internetes reklám növekedése viszont addig sem áll meg. Amerikában már átvette a vezetést a TV-s reklámköltés előtt, és bár még nem láttam számokat, gyanítom 2015-ben ez itthon is megtörtént. Ha nem akkor pár éven belül megtörténik. 2014-ben már 24,9%-on állt, a TV 26,3%-val szemben: http://brandtrend.hu/kutatas/2015/03/03/reklamtorta-2014

Mit tanított ez az ügyfél mentalitás nekem?

Szerencsére félretettem a kudarcokat, és megnéztem, hogy akkor ez most mit is tanít nekem, és arra jöttem rá, hogy a marketing praktiák szisztematikus alkalmazása helyett a kíváló VEVŐÉRTÉKET (termékelőnyök / ár) állítom a középpontba. Majd rájöttem, hogy ösztönösen mindig is ezt csináltam: amíg nem verte valamiben agyon az ügyfelünk termékeinek, vagy szolgáltatásainak az értéke a versenytársaiért, addig nem is indítottunk kampányt. Addig a termékre koncentráltunk, fejlesztettük.

A vevőértékben az a csodálatos, hogy a termékelőnyöket is növelheted, de az is elég, ha a te terméked könnyebben finanszírozható másokénál. Tehát NEM feltétlen olcsóbb, csak esetleg jobb a részletfizetésed, vagy újszerű finanszírozást találtál ki. Minél nagyobb a Vevőérték, annál jobban teljesít a kampány is. Mint a mondás is tartja: “a jó terméknek nem kell reklám”.

És valóban nem, de azért sokkal többet lehet elérni általa. A magas vevőértékekre kíváló példa a Google, vagy az Apple. A Google a világ legjobb keresője és ingyen van, tudtommal a keresőt egy percig nem reklámozták, mégis megvert mindenkit a piacon. Igaz, egy jó keresőre mindenkinek szüksége volt.

Az Apple bár magasnak tűnő áron dolgozik, ne felejtsük el, hogy a célcsoportjuknak ez bőven közepes ár (pláne a mobilszolgáltatós részletfizetésekkel), és emelett olyan termékelőnyökkel rendelkezik, mint még senki. Eredetiség, innováció, menőség, könnyű használhatóság, és az egész úgy van becsomagolva, mintha ékszer lenne.

Összefoglalva: rájöttem, hogy amíg az ügyfelünk terméke nem rendelkezik magas vevőértékkel, és nem hagy szabad kezet, addig nem reklámozzuk.

Kidolgoztunk egy viszonylag objektív módszert a vevőérték megállapítására, mert nem csak az ügyfél, de mi is lehetünk elfogultak, és ha ezen a szűrőn átmegy a termék, akkor indulunk neki a kampány megtervezésének. Persze használunk ott is marketing lépcsőket és azokra vonatkozó praktikákat, ahogy eddig is, de már a termék van a fókuszban, és azt hiszem ez így van jól. Ezt hívják evolúciónak. 🙂

Kezdhetjük a munkát?

Írd meg, hol tartasz most, és hogy miben kéred a segítségünk. 24 órán belül felkeresünk telefonon (vagy emailben), majd egyeztetünk egy személyes vagy skype beszélgetést, ahol kiderül hogyan tudunk sikeresen együttműködni.

Adatait bizalmasan kezelem. Sosem adom ki harmadik fél számára, kizárólag a gördülékeny kommunikációhoz szükségesek.

Zoli

Magamról

Az elmúlt 10 évem azzal telt, hogy vállalkozásokat építettem fel. Néha programozóként, néha szövegíróként, néha tulajdonosként, de a legtöbbször vezető marketingesként és kreatív igazgatóként.

Az évek során megtapasztaltam, hogy egy sikeres vállalkozás felépítéséhez nem elég a kitartás, és a megfelelő tudás, hanem marketing érzék is kell – és talán ez a legfontosabb –, hogy ezek végül egy komplex egésszé álljanak össze. A csapatommal ebben tudunk segíteni. A célom az, hogy Te is megismerd az általam csodált, és használt módszereket, amikkel lényegesen jobbá teheted a marketinged. Hiszem, hogy a világ egy jobb hely lehet, ha mindenki azzal foglalkozik, amit szeret és amihez a legjobban ért.