Hirdetés nélkül nem megy

Sok vállalkozó elköveti azt a hibát, hogy azt hiszi, az internet valami csodálatos médium, amire ha felkerül a cég weboldala, és megfelelő a csomagolása, akkor egyből ömleni fognak az ügyfelek. Tíz éve ez még akár működhetett is volna, de ma már több, mint egymilliárd honlap van a világon…

Rengeteg stratégia és megoldás létezik már, amivel forgalmat lehet generálni, mégis mindenki a Szent Grált keresi. Mindenki ugyanazt szeretné: óriási bevételeket költségek nélkül. Mindenki azt szeretné, ha kipattanna belőle, vagy marketing tanácsadójából a kreatív szikra, és varázsütésre elkezdenének ömleni hozzá az ügyfelek. Az egészben az a vicces, hogy ezt sokszor észreveszem vállalkozóként még magamon is.

Miközben tudom, hogy ez is csak a hazánkra jellemző “Lottó mentalitás“. A semmiért szeretnénk valami hatalmasat kapni. Vetés nélkül aratni, befektetés és kockáztatás nélkül hozamot generálni. Azt hiszem, ha ilyen létezne, akkor én sem lennék ezen a piacon, hanem kizárólag a saját vállalkozásaimat építeném.

A legrosszabb az az egészben, hogy mindig hallani egy-egy semmiből jött hirtelen sikerről. És mivel hallunk ilyenről, ezért ezt vesszük alapul. Azt gondoljuk, hogy ha valakinek sikerült hirdetés nélkül, akkor rögtön nekünk is fog. Viszont egy nagyon fontos dologról elfelejtkezünk: ők a kivételek, és nem pedig a szabály. Olyan, mintha a szerencsét belekalkulálnánk a marketing stratégiába, miközben a szerencse egy véletlenszerűen, és váratlanul felbukkanó dolog.

Biztos van erre is valami okos megoldás…

Ahogy ügyfeleimnek is szoktam mondani: mindenki lehet szerencsés, de a szerencsére stratégiát építeni őrültség. Mi Magyarországon mégis valahogy ezt csináljuk. Ügyeskedni szeretünk, trükközni, addig-addig csűrni-csavarni a dolgokat, amíg igazi energiabefektetés nélkül érjük el azt, amit szeretnénk…

Viszont a 2008-as válság óta ez egyre nehezebben megy, egyedül a politikusok maradtak még talpon ebben a versenyben. Azt, hogy nehezebben megy, mindenki érzi a bőrén, és nem értjük, hogy ez miért van. Szerintem azért, mert a világ megváltozott, és benne mi emberek is megváltoztunk. A vásárlói habitus és a döntéshozatal is megváltozott.

Emlékszem: 2007-ben elindítottunk egy mezei szöveges hirdetést, és a látogatók már özönlöttek is. Ma már ehhez sokkal több kell. Mégsem hagyhatjuk ki a hirdetést, ha valódi eredményeket szeretnénk. Persze létezik a keresőoptimalizálás, a folyamatos tartalomgyártás, a partneri ajánlások, de itt is elfelejtjük, hogy ezek mind több időt vesznek igénybe, mint a hirdetés, ráadásul ezek kevésbé tervezhetőek.

Attól, hogy ,egírsz egy jó cikket, még nem robban fel a piac, de ha következetesen éveken keresztül publikálsz, akkor komoly tényezővé válhatsz a saját területeden. Viszont egy jól eltalált hirdetés egy jó ajánlattal sokkal rövidebb idő alatt is képes forgalmat generálni. Igaz, ez tervezésbe, szakértők bevonásába és hirdetési költségekbe kerül. Mégis ez működik a leggyorsabban és a legkiszámíthatóbban.

Hirdetés nélkül tuti nem megy?

Öt évvel ezelőtt belefutottam egy olyan projektbe, amit több, mint fél évig építettünk. Egy három fős csapat dolgozott a kezem alatt, és fél év alatt raktuk össze a teljes rendszert. A megrendelő 2-3 millió Forintot ölt a termékfejlesztésbe és a megvalósításba, majd amikor elkészültünk, jött a pofáraesés. Ugyanis azt mondta, hogy épp eleget tett már bele, majd ha ez magától hoz eredményt, akkor ad pénzt hirdetésre.

Nem hittem a fülemnek, és habogva mondtam: dehát így nem fog tudni beindulni, így teljesen felesleges volt megcsinálni az egészet. Ő mégis ragaszkodott az álláspontjához, ezért sajnos elköszöntem tőle, és a projekt ezzel meg is halt. Azóta is hálás vagyok neki, mert többet ilyen sztoriba nem szeretnék belemenni, ezért jó előre megszoktuk beszélni a hirdetési büdzsét az ügyfelekkel. Még azelőtt, hogy belekezdenénk a munkába.

Szóval hirdetés nélkül nem megy, a nagy múltú vállalatok is annak köszönhetik sikereiket, hogy ők kezdték el a leghamarabb a reklám eszközeit használni. (pl. Coca-cola, Procter & Gamble stb.) Ők költöttek először a legtöbbet hirdetésekre, marketing kutatásokra és stratégiákra, ami elegendő volt ahhoz, hogy a saját területükön piacvezetővé válljanak. Olyan bevételeket generálva, amit mi elképzelni sem tudunk.

Oké, de akkor mégis hol reklámozzunk?

Manapság a kis-, és közepes vállalkozások számára a Google Adwords, a Facebook és a Youtube (ami szintén Google) hirdetési rendszerei a leghatékonyabbak, amellett, hogy megfizethetőek is. A milliárdos éves árbevétellel rendelkező cégeknek már javasoljuk az offline reklámokat is, hiszen egy szint felett már nem hisznek neked, ha nem találkoztak a plakátoddal, TV reklámoddal.

Viszont a videó hirdetések kora még csak most kezdődik. Egyre többször látjuk, hogy a TV kampányokat leadják a Youtube videóhirdetéseiben is, hiszen a Youtube nézettsége már itthon is vetekszik a TV-vel, és lassan meg is előzi. Már megjelentek a Facebook-on is a videós hirdetések, de ott még csak most fognak igazán beindulni. Csak, hogy egy kis hazai statisztikát is mutassak: a 2014-es internetes reklámköltés majdnem utolérte a TV hirdetések összegét, sőt amerikában már meg is előzte azt.

2-level-reklamtorta
Forrás: www.mediapiac.hu

Szóval érdemes ezen elgondolkodnod. Mindenesetre, ha hirdetésre adod a fejed, akkor két írányba mehetsz: vagy fél évig képzésekre jársz és magad csinálod meg őket, ami nem kevés pénzbe és időbe kerülhet, vagy megbízol egy hirdetéskezeléssel foglalkozó céget, és arra költesz. Például akár minket, mivel mi a három hirdetési rendszerben egyszerre építjük fel kampányaidat, míg mások ezért általában külön-külön díjazást kérnek.

Mindegy, melyik irányba is indulsz el, a lényeg, hogy csináld!

Üdv,
Marketing Zoli

U.i.: a következő részben azt fogom kifejteni mekkorát lehet bukni, ha nem vesszük figyelembe a technika fejlődését és a trendeket, vagyis ha makacsul ragaszkodunk idejétmúlt megoldásokhoz.

Nem vagy feliratkozva a sorozatra?

Regisztrálj hírlevelemre és megtudhatod hogyan tesszük tönkre saját vállalkozásunkat.

Iratkozz fel ingyenes hírlevél sorozatomra!