Minden vállalkozó gátolja a cége fejlődését

Az elmúlt tíz évben azért küzdöttem, hogy kisiparos weblapgyárosból, marketing tanácsadón át, egy marketing ügynökség tulajdonosává és vezetőjévé váljak. Mindig azt hittem, hogy lesz egy átütő sikerem, amivel belovagolok a marketing színpadára, és a piac máris a lábaim előtt hever…

Minden vállalkozó gátolja a cége fejlődését

Aztán ahogy teltek az évek, hiába adtam bele mindent, csak nem jött az áttörés. Mindig azt hittem, hogy én vagyok egyedül a hibás, ezért elkezdtem megfigyelni, mit rontok el. Csak kerestem és kutattam, mikor magamat is vizsgálva rájöttem, hogy a vállalkozók egy részében van egy olyan rejtett tulajdonság, hogy szeretnének is sikeresek lenni, meg belül félnek is tőle.

Mivel magam is ezt az utat járom évek óta, ezt az érzést tapasztalatból is ismerem. Valami mélyen kódolt ellenállás, amit nem veszünk észre, mégis romba döntheti üzleti álmainkat.

Nagyon zavart, ezért elkezdtem megvizsgálni a dolgot. Ahogy olvasgattam és gondolkodtam, az jutott eszembe, hogy ugyebár van egy bizonyos részünk, az ego, akinek az az elsődleges feladata, hogy megvédjen minket, bármitől. Vagyis bármitől, amit nem ismer, és ha nem ismerjük az igazi átütő siker ízét, és a tartós gazdagság érzését, akkor akár még ettől is félhetünk. Tudom hülyén hangzik, mégis igaz.

Nagyon jól hangzik havi 100 milliós forgalmat elérő cég vezetőjének lenni, de el is kell viselni az emiatt rád nehezedő nyomást. Munkatársak, ügyfelek, üzleti folyamatok, marketing és vállalati döntések, ezekkel mind foglalkozni kell. És ha baj van, akkor ott nagyon nagy a baj.

Minden vállalkozó gátolja a cége fejlődését

Nincs olyan, hogy beteget jelentek, és otthon filmezek. Ha baj van, akkor helyt kell állni, mert emberi életek, és üzleti eredmények függnek tőle, nem csak prémiumok. Úgyhogy én úgy vagyok vele, hogy ha valaki saját erejéből küzdötte fel magát, és van alázata és tehetsége, akkor megérdemli a kiemelkedő keresetet. Nem adják azt ingyen, de a lottónál még mindig jobb esélyekkel lehetsz befutott vállalkozó, vagy vállalati vezető…

Összefoglalva a problémát, van bennünk egy belső “szabotőr”,
aki akár olyan tanácsokat is adhat, amivel elesünk az üzleti növekedéstől.

Mikor figyeltem meg ezt először? Amikor nem egy, nem kettő, hanem három projektem dőlt be egymás után. Nem értettem, hogy az ügyfelek miért dobták be a törülközőt, miközben már közel jártunk a piacra lépéshez. Emlékszem, ebben az időben még azon is gondolkoztam, hogy kiszállok és abbahagyom, de szerencsére végül mindig történt valami – egy sikeres projekt vagy egy nagyobb felkérés, ami tovább lendített az úton.

Évekkel később, mikor már egyszerre több ügyfelünk volt, akkor is, igaz kis arányban, de ismét találkoztam a jelenséggel. Ilyenkor mindig feljegyeztem magamnak, hogy éppen milyen formában bukkant fel. Volt, hogy téves gondolat, volt, hogy feladás, ragaszkodás, vagy éppen makacsság volt a bukás oka.

Az üzleti világban nagyon kell figyelni, mert egy-egy jellemhiba, de akár egy helytelen gondolat is romba döntheti a vállalkozásunkat. Azt hiszem ez a legnehezebb sport a világon, mert nemcsak fittnek, de még makulátlannak is kell lenni. 🙂 A viccet félretéve, a lényeg, hogy őrizzük meg a középpontunkat fontos döntéseknél, mert a hibákért manapság súlyos árat kell fizetni.

Olyan ez, mint egy önismereti játék, ezért egyszerűbb, ha másokon figyeljük meg, és időben változtatunk, mert akkor sikeresen lovagoljuk meg az élet hullámait. Magam is ezt csinálom, és minden nap tanulok valami újat, segítségemre van benne a marketing vezetőnk, Dávid is, akivel sokszor átbeszéljük a döntéseket, mivel egymáson könnyebben észrevesszük, ha valamelyikünk érzelemből és nem szakmai érvekből reagál.

Minden vállalkozó gátolja a cége fejlődését

Ezáltal ki tudjuk szűrni a helytelen döntéseket, és az esetek többsége ezt igazolni is szokta. Ezért mindig próbáljuk meg az érzelmeinket különválasztani a gondolatainktól, és azt használjuk éppen, amelyiket kell. Az üzletben többségben a racionális érvek döntenek, ha csak nem írja felül valami emberi, vagy természeti kárt megelőző döntés, esetleg intuíciós megérzés, vagy non-profit cél.

A racionális érveket úgy lehet kordában tartani, ha lerakjuk az alapokat, és megválaszoljuk üzleti céljainkat, majd annak megfelelően cselekszünk. Ha ehhez kockáztatni kell, akkor kockáztatunk. Ha ehhez fejlődnünk, tanulnunk, valamivé többé kell válnunk, akkor azt is megtesszük. Ettől vállalkozó a vállalkozó, és nem alkalmazott. A teljes felelősség az övé, de a siker és az ezzel járó jólét is.

Szóval szerintem megéri, de mindenki maga dönti el, milyen irányban halad tovább…

A következő levelekben az évek alatt felgyülemlett felismeréseket fogom elmondani, mert úgy gondolom, ha mások is elolvassák, akkor talán a megfelelő pillanatban, a megfelelő helyen, pont emiatt fognak helyes döntést hozni. Mert akkor részemről már megérte, mégis jobb később, mint soha… 🙂

Üdv,
Marketing Zoli

U.i.: a következő részben egy olyan téves gondolattal találkozhatsz, amibe már többször is belefutottam, mégsem tudtam megakadályozni, és csirájában ölte meg a projektet.

Nem vagy feliratkozva a sorozatra?

Regisztrálj hírlevelemre és megtudhatod hogyan tesszük tönkre saját vállalkozásunkat.

Iratkozz fel ingyenes hírlevél sorozatomra!